BACALAUREAT BIG BROTHER

Deşi e o zi ploioasă şi răcoroasă de iunie, transpiraţia atinge cote maxime într-o sală a unui liceu râmnicean. Se susţine examenul de bacalaureat, proba la matematică, iar elevii sunt supravegheaţi de ochiul neîndurător al camerei de luat vederi. Unii îşi fac cruce, alţii au pe bancă o iconiţă. Nu strică niciodată. „Cine ştie, poate împuşc un cinci”, declară unul dintre ei.

Anul acesta, ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, cere toleranţă zero pentru elevii care copiază. „Cel mai puternic semnal de reformă, nu doar în educaţie şi în societate, este să avem toleranţă zero faţă de fraudă”, a apus ministrul Educaţiei. Matematica i-a băgat în corzi pe mulţi absolvenţi de liceu, iar pe unii dintre ei i-a făcut pur şi simplu K.O. În sprijinul matematicii au venit camerele de luat vederi. De aceea, bacalaureatul Big Brother nu este privit cu ochi buni decât de cei care s-au pregătit cu adevărat. Ceilalţi, care sperau în ajutorul colegilor, al fiţuicilor, memoratoarelor, telefoanelor mobile şi al altor dispozitive, au fost dezamăgiţi. Vor lua o notă mai mică decât sperau sau chiar vor pica. Cei prinşi fraudând şi eliminaţi la examenul din această vară nu vor putea participa la sesiunile din toamnă şi din vara anului viitor. Vor avea dreptul să se înscrie abia la sesiunea de bacalaureat din toamna lui 2012.


Ochiul vigilent, generator de stres printre elevii mai puţin pregătiţi

În „buna” tradiţie românească, lucrurile sunt puse la timp în ceasul al XIII-lea. Astfel, dacă la începutul examenului monitorul conectat la cameră era pornit, în timpul probei a apărut un nene care l-a oprit. Zice-se că era de la minister. Tot în „buna” tradiţie românească, unii simt nevoia să facă exces de zel. Întrucât urma o vizită a reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean, o cucoană (din comisia de bac, se-nţelege) ne-a cerut nouă, supraveghetorilor, să ne luăm genţile de pe catedră şi să le punem pe pervaz, adică la nici un metru distanţă. Cum ar fi putut influenţa genţile noastre mersul firesc al examenului? O întrebare la care, desigur, doar doamna/domnişoara cu pricina poate răspunde.

La finalul examenului, am solicitat punctul de vedere al unei candidate

Rep.: Cum au fost subiectele, cum ţi s-au părut?

Elevă: Partea întâi mi s-a părut uşoară, a treia cam dificilă şi a doua accesibilă, totuşi.

Rep.: Consideri că pe parcursul celor patru ani de liceu ai beneficiat de o pregătire bună la matematică?

Elevă: Da, mi-a plăcut foarte mult matematica şi-am înţeles-o.

Rep.: Ce părere ai despre această metodă nouă de a fi monitorizaţi elevii în timpul examenului prin intermediul camerelor de luat vederi? Cum ţi se pare?

Elevă: Cam stresant pentru elev…

Rep.: De ce este stresant?

Elevă: Eşti filmat, nu te simţi în largul tău, nu neapărat trebuie să copiezi, dar nu te simţi bine.

Rep.: Totuşi, nu consideri că în felul acesta, în momentul când se afişează rezultatele, este o ierarhie corectă?

Elevă: Da, este, deoarece se filmează şi nimeni n-o să poată copia.

Rep.: Câte probe te mai aşteaptă?

Elevă: Încă una, la biologie.

Rep.: Te aştepţi să fie o probă mai uşoară sau mai grea decât cea de astăzi?

Elevă: mai uşoară.