Fese, pubise, sâni…

Ieri am fost la Bucureşti să las flash-ul la reparat. M-a lăsat în misiune, în timp ce fotografiam un spectacol la Casa de Cultură. Se încarcă dar nu mai scapără, e posibil să fie arsă lampa, mi-a spus cel ce mi l-a preluat la F64. În maximum două săptămâni mi-l repară şi mi-l trimit acasă prin curier.

N-am scăpat ocazia de a vizita expoziţia de fotografie a lui Jan Saudek de la Teatrul de Operetă „Ion Dacian”. L-am descoperit pe Saudek în 1998, în paginile revistei „Foto & Model”, „singura revistă foto din România”, aşa cum scria pe copertă. În acel an, Dorel Găină şi Feleki Károli au vizitat o expoziţie Saudek la Saint-Gemain, iar primul a scris o cronică în revista sus-amintită, însoţită de câteva reproduceri.
Revin la prezent. Intru în teatru şi întreb un ins care şedea la un birou în hol cum ajung la expoziţie. „Sunt nişte tablouri acolo” îmi spune tipul şi-mi face semn cu capul încotro s-o apuc. Trec de o uşă şi ajung în foaier. Pe pereţi, imaginile lui Saudek. Alături de ele, citesc: „Fotografiatul interzis”! La ce bun, atâta timp cât oricine poate prelua de pe internet imaginile sale? Mi-aduc aminte de hărţile topografice pe care scria „secret”, în condiţiile în care la Washington ori la Moscova existau imagini din satelit ale teritoriului României.
Fese, pubise, sâni… ingrediente ale unei explozii de erotism surprinsă prin intermediul aparatului de fotografiat. Cele mai multe dintre imagini sunt făcute într-o încăpere cu pereţii coşcoviţi şi o fereastră ce dă spre peretele unei clădiri vecine. Aici îşi dezbracă prietenii şi-i fotografiază. Saudek nu cosmetizează corpul uman, dovadă posterioarele pline de celulită ale unor femei în vârstă.
Totuşi, la Bucureşti, am văzut doar lucrări cuminţi. N-am reperat niciun penis pe-acolo… Publicul puritan de la noi s-ar fi revoltat probabil la vederea „uneltei diavolului”. Să nu uităm că fotografiile controversatului artist au fost interzise, apoi confiscate, au produs polemici.
Alături de expoziţia Brassai din vară de la Sibiu, numai bine-a picat expoziţia răzvrătitului Saudek din aceste zile. Cei doi s-au adăugat lui Cartier-Bresson, pe care l-am „văzut” pe la începutul anilor 2000 la Galeria ¾ de la Teatrul Naţional.